پادکست خرم آباد تخفیف

*پادکست شماره دو:لرستان مهربون ایران


…………….

لرستان نماد و ویترین گردشگری ایران در تمام دنیاست!!! ولی چرا؟؟؟

من صمد مقدم هستم،مدیر فنی گردشگری،بعد ازسالها تجربه کاری موفق در زمینه گردشگری ورودی(inbound tourism) و گفتگو با گردشگران خارجی در ارتباط با فرهنگ گردشگری و جاذبه ها طبیعی و غیر طبیعی وطن مون ایران،به نکته جالبی رسیدم.و اون اینه که که مهمانان و گردشگران خارجی اغلب هیچکدام از نمادهای فرهنگی،طبیعی و دست ساز انسان موجود و به جامانده از اجدادمان را نماد گردشگری ایران نمیدونن.پس نماد گردشگری مون چیه؟،ممکنه اصلا نماد قابل عرضی نباشه؟؟؟؟قطعا و بدون شک جواب خیر هست.

*البته چند سالی هست که با یک حرکت زیبا ،به جا و هوشمندانه ققنوس(پرنده اساطیری ایران باستان) با طراحی لوگوی زیبا و شعار" ایران باشکوه" در سازمان جهانی گردشگری(unwto) به ثبت رسیده است.

ولی با تمام این اوصاف هنوز یه چیزی در فرهنگ گردشگری مردم ایران چه با گردشگران داخلی(domestic) و چه مهمانان خارجی خیلی تو چشم و بولد هست،و اون فرهنگ مهمانوازی و گردشگر پذیری ایرانیان هست.که نسل به نسل منتقل شده است.که نمود بارز و منشا اصلی اون رو در لرستان بزرگ و اکنون لرستان به وضوح و بسیار خاص و بی ریا می توان دید.

“و طبق این اصل میتوان ادعا کرد که لرستان مادر فرهنگ مهربانی و مهمانوازی گردشگری ایران هست”.

آثار به جا مانده از عصر مفرغ  و اصالت ایرانی قوم بزرگ لر و قوم بزرگ لک که از اقوام اصیل ایران باستان هستند گواه این ادعا هستند.

بله،مهربانی و مهمانوازی و فرهنگ گردشگر پذیری بالا و خالص و بدون چشم داشت از طرف مقابل،مانند دیواری محکم اطراف مرزهای گردشگری ایران وجود دارد و قابل لمس هست.

برای گردشگران خارجی فرهنگ عرفانی مهمانوازی،مهربانی معنوی مشرق زمین و قرار گرفتن در معرض آن،بارزترین دلیل برای سفر به ایران است.

و این در حال است که تازه قلعه منحصر به فرد فلک الافلاک و زیبا شهر خرم آباد هنوز یک پیچ چند ماهه دارد،تا وارد عرصه گردشگری بین الملل شود.

بدون شک این برند مهربانی گردشگری خرم آباد(لرستان) ،با نشان ققنوس بسیار ترکیب زیبا و چهر ه ای ایمن و مطمئن را برای گردشگری لرستان و غرب کشور خواهد ساخت.

و از آنجایی که مهمانوازی مردم لرستان از دیرباز شهره عام و خاص ایرانیان بوده است.می توان مهربانی مردم لرستان رو نمود ناملموس و ویترین گردشگری بین الملی ایران زمین دانست.

مهربانی ایران از لرستان بزرگ وام دار است و الان وقت اون رسیده که شهر خرم آباد و استان لرستان به حق چند ساله خود در گردشگری برسد.

همچنین در حاکمان گذشته ایران،که لرستانی تبار بوده اند،مانند کریم خان زند “معروف به وکیل الرعایا” و شهید لطفعلی خان زند معروف به “دلاورترین شمشیر زن مشرق زمین”، این خلق و خو  و فرهنگ زیبا(مهربانی)در اداره کشور و… دیده می شود.

خرم تخفیف با ایجاد هشتک “#لرستان_مهربون_ایران” اولین قدم را برداشته است و امیدواریم که به زودی سرزمین سر بلند لرستان به هر آنچه حقش است در صنعت نوپای گردشگری ایران به درستی دست یابد.

و یادتون باشه که اصالت لرستان را می توان در موزه های برند دنیا،مانند موزه لور فرانسه و…به زیبایی دید.

زنده باد لرستان مهربون ایران

صمد مقدم

پاییز ۱۴۰۲

به امید ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک و دره شهر زیبای خرم آباد.